سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ مستر تیکو

معرفی بهترین کود برای درخت پسته

معرفی بهترین کود برای رشد سریع نهال پسته

پسته بومی خاور میانه یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده است که از زمان های قدیم کشت می شده است. آنها به سرعت به کل منطقه مدیترانه رسیدند و توسط پادشاهان، مسافران و مردم عادی به یک اندازه ارزش داشتند. طبق افسانه ها، ملکه صبا به پسته علاقه خاصی داشت و مردم عادی را از کشت آن برای مصرف خود منع می کرد. گفته می شود که امپراطور ویتلیوس آنها را در قرن اول پس از میلاد داشت.آنها در حالی که مهاجرانی از خاورمیانه در دهه 1880 به آمریکا وارد می شدند به رم معرفی شدند. امروزه پسته عمدتاً در یونان، ایران، آمریکا، ترکیه و آسیای مرکزی کشت می شود . پسته به طور مشروط مقاوم است و می تواند در مناطق معتدل و در مکان های ایده آل کاشته شود. در آنجا منشعب و نسبتاً گسترده رشد می کند. پوست خشن است و تا حدودی یادآور پوست بلوط است، شاخه ها به شدت و به صورت افقی رشد می کنند. برگها متناوب و دارای کرکهایی هستند. طول آنها به 11 سانتی متر می رسد. گلها نامشخص هستند و در رگه هایی که در بغل برگ ظاهر می شوند متعدد ظاهر می شوند. این میوه پوستی دارد که در زمان رسیدن، قبل از سبز شدن، قرمز می شود. وقتی پسته ها می رسند، پوست میوه ها خشک می شود به طوری که ترک می خورند و پسته واقعی دیده می شود. این دوباره توسط یک پوسته محکم تر احاطه شده است، که در پشت آن دانه واقعی قرار دارد. آیا میدانید  که بهترین کود برای درخت پسته چیست؟ این همان پسته است که برای ما بسیار معطر و خوشمزه است.

[caption id="attachment_5758" align="aligncenter" width="600"]بهترین کود برای درخت پسته بهترین کود برای درخت پسته[/caption]

معرفی خواص پسته

1. کاهش کلسترولهای بد :

پسته به لطف محتوای فیتواسترول ها و همچنین چربی های تک و چند غیراشباع، می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. کلسترول بد نیز با وجود فیبر کاهش می یابد.

2. از قلب محافظت میکند :

مصرف پسته به دلیل وجود گاما توکوفرول برای سلامت قلب مفید است. این ماده نوعی ویتامین E است که دارای اثر گشاد کنندگی خفیف عروقی است، از دیواره های مویرگ ها محافظت می کند و همچنین دارای اثر ضد ترومبوتیک است. اثر محافظتی بر روی قلب البته به دلیل اثر کاهش دهنده کلسترول نیز می باشد.

[caption id="attachment_5822" align="aligncenter" width="569"]بهترین کود برای درخت پسته بهترین کود برای درخت پسته[/caption]

3. غذای ضد سرطان :

محتوای آنتی اکسیدانی بالای پسته به این معنی است که مصرف منظم آن می تواند کمک بسیار مهمی در مبارزه با تومورها،به ویژه در پیشگیری از آنها باشد. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، که باعث آسیب اکسیداتیو در پایه توسعه سرطان می شود.

 

بهترین کود برای درخت پسته

 

4. از بینایی محافظت میکند :

لوتئین و زآگزانتین کاروتنوئیدهای موجود در پسته هستند که از چشم محافظت می کنند و از بروز مشکلات بینایی جلوگیری می کنند و در نتیجه سلامت چشم را بهبود می بخشند. زاگزانتین از سلامت شبکیه، به ویژه ماکولا (ناحیه مرکزی شبکیه چشم انسان) حمایت می کند.

5. سالم نگه داشتن سیستم عصبی :

پسته سرشار از ویتامین B6 یا پیریدوکسین است که برای برخی از عملکردهای سیستم عصبی ضروری است. در واقع، این ویتامین برای سنتز میلین، ساختاری که از سیستم عصبی محافظت می کند و امکان ارتباط بین سلول های عصبی را فراهم می کند،ضروری است.

6. از پوست محافظت می کند :

ویتامین E موجود در پسته یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و در نتیجه با پیری مقابله می کند. علاوه بر این، چربی های اشباع موجود در آن برای افرادی با پوست خشک ایده آل است.

[caption id="attachment_5824" align="aligncenter" width="730"]بهترین کود برای درخت پسته بهترین کود برای درخت پسته[/caption]

7. مقابله با دیابت نوع 2:

طبق برخی مطالعات، مصرف منظم پسته باعث کاهش سطح گلوکز ناشتا در افراد پیش دیابتی می شود. در یک مطالعه در سال 2014، به گروهی از افراد پیش دیابتی رژیم غذایی پر پسته (54 گرم در روز) داده شد که به طور قابل توجهی سطح گلوکز و انسولین ناشتا را کاهش داد. علاوه بر این، پسته به دلیل داشتن پروتئین بالا، میان‌وعده‌ای ایده‌آل برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل است، زیرا انرژی را تامین می‌کند و در نتیجه برای ورزشکاران مفید است.

بهترین کود برای درخت پسته

بهترین کود درخت برای پسته کدام است؟

1.اولین عنصر مورد نیاز بهترین کود برای رشد سریع نهال پسته به نام نیتروژن (ازت):

بارور کردن درختان پسته - چگونه درختان پسته را بارور می کنید؟

نیتروژن مهمترین و اصلی ترین عنصر برای رشد خوب ساقه و عملکرد خوب است. البته باید بدانیم استفاده زیاد کود نیتروژن باعث ثابت شدن رشد گیاه میشود به دلیل این که الباقی عناصر را نمیگذارد که به درخت برسد .کمبود نیتروژن اغلب منجر به ریزش بیش از حد برگ ها در طول فصل تولید و کاهش عملکرد مغز می شود. هنگامی که کمبود نیتروژن تشخیص داده می شود، کشاورزان معمولاً N-P-K (42-00-00) را از طریق سیستم آبیاری توزیع می کنند و هر سال با افزایش سن درختان، مقدار آن را افزایش می دهند . که میتوانید برای مقدار مصرف با ما در ارتباط باشید. بهترین کود برای درخت پسته

 

بهترین کود برای درخت پسته

2.دومین عنصر مورد نیاز برای رشد سریع نهال پسته به نام فسفر :

کمبود فسفر و پتاسیم بر تولید و کیفیت درختان پسته تأثیر می گذارد. حداقل سطح پتاسیم در برگها (برای جلوگیری از کمبود در تابستان) باید 0.7 نهایت 0.9 باشد. حداقل میزان فسفر در برگ ها بین 0.09 تا 0.1 درصد است. علاوه بر این، درختان پسته در صورت کمبود پتاسیم و یا فسفر به راحتی توسط قارچ ورتیسیلیوم مورد حمله قرار می گیرند.

 

بهترین کود برای درخت پسته

 

قارچ ورتیسیلیوم چیست؟

پژمردگی یا قارچ ورتیسیلیوم : این یک بیماری قارچی ناشی از خاک است که از طریق سیستم ریشه به درخت پسته حمله می کند و در نهایت می تواند آن را از بین ببرد. پس از چند سال، انتقال آب و مواد مغذی از ریشه به قسمت‌های بالای درختان را مسدود می‌کند و در نتیجه کل شاخه‌ها می‌میرند. این بیماری توسط پاتوژن قارچ ویرتیسیلیوم ایجاد می شود.پژمردگی ورتیسیلیوم خسارات اقتصادی زیادی در مزارع پسته در ایران ایجاد کرده است. متأسفانه پاتوژن می تواند سال ها بدون داشتن میزبان گیاهی در خاک زندگی کند. اولین اقدام احتیاطی در برابر پژمردگی ورتیسیلیوم این است که اگر مزرعه قبلاً گونه های پنبه مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی رشد کرده باشد، به مدت چهار سال باید مزرعه را رها کنید. از طرف دیگر، یک کشاورز می‌تواند مجموعه‌ای از علف‌ها را برای چند سال بکارد. دومین اقدام احتیاطی در برابر ورتیسیلیوم، انتخاب پایه مقاوم به این بیماری است مانند  آبیاری بیش از حد و وجود علف های هرز خاص باعث کاهش سریع بیماری می شود.

3.سومین عنصر مورد نیاز برای رشد سریع درخت پسته به نام پتاسیم :

پتاسیم یا پتاس یکی از مواد مغذی اصلی گیاهان است. در درجه اول مسئول تعادل آب و تبادل گاز است و فشار ریشه و روزنه را در برگها تنظیم می کند. این منافذ باعث می شود جریان آب از ریشه به سمت برگ حرکت کند. آبی که در قسمت بالایی تبخیر می شود، یک ستون مداوم از آب را از ریشه به سمت برگ ها می کشد.پتاسیم همچنین در سلول های گیاهی تجمع می یابد و شیره سلولی را شورتر می کند. مانند یک ضد یخ طبیعی در سلول های گیاهی عمل می کند زیرا نقطه انجماد شیره سلولی کاهش می یابد.

پتاسیم وظایف مهم دیگری در گیاه دارد:

پتاسیم استفاده بهینه از آب را تضمین می کند و تنش خشکی را کاهش می دهد. این باعث افزایش پایداری گیاهان می شود و پسته و سایر میوه های خوشمزه را تضمین می کند.پتاسیم برای تشکیل ترکیبات قندی مهم مورد نیاز است و به انتقال آنها از برگ ها به سایر قسمت های گیاه کمک می کند.کالی باعث افزایش محتوای ویتامین در میوه ها و سبزیجات می شود. پسته و سایر میوه ها در صورت کمبود پتاسیم طعم چندان خوبی ندارند.پتاسیم مقاومت طبیعی گیاهان را در برابر بیماری های قارچی افزایش می دهد زیرا این ماده مغذی بافت گیاه را تقویت می کند.

 

[caption id="attachment_5940" align="aligncenter" width="254"]بهترین کود برای درخت پسته بهترین کود برای درخت پسته[/caption]

پتاسیم در خاک چگونه رفتار می کند؟

برخلاف نیترات، پتاسیم فقط به آرامی توسط باران شسته می شود و برای کوددهی باغ ها مناسب است. بسته به نیاز گیاه به پتاسیم، کود یک تا دو سال دوام می آورد.     بنابراین به سختی می توان انتظار کمبود پتاسیم را داشت. گیاهان پتاسیم را به شکل یون جذب می کنند و خاک به طور طبیعی حاوی 0.3 تا 3 درصد پتاسیم است که بستگی به سنگ مادر دارد. گیاهان فقط می توانند از پتاسیمی استفاده کنند که آزادانه در محلول خاک "شنا" می کند یا به ذرات پتاس و مواد معدنی خاک رس متصل است. ریشه های گیاه تنها پس از هوازدگی به پتاسیم در لایه های میانی مواد معدنی رسی یا سنگ مادر می رسد.              خاک های سنگین باید بین 15 تا 25 میلی گرم پتاسیم در هر 100 گرم خاک داشته باشند، خاک های شنی سبک 10 میلی گرم پتاسیم. یون‌های با بار مثبت مانند کلسیم، آمونیوم یا منیزیم به‌عنوان به اصطلاح آنتاگونیست‌ها، می‌توانند جذب پتاسیم را مسدود کنند، مانند pH پایین زیر 4. این حتی می‌تواند باعث کمبود پتاسیم شود، حتی اگر ماده مغذی به مقدار کافی وجود داشته باشد.

چگونه کمبود پتاسیم را تشخیص دهید؟

گیاهان علائم کمبود را در برگ‌های مسن یا جوان بروز میدهند . بسته به اینکه ماده مغذی مربوطه چقدر در گیاه منتقل و جابجا شده است. اگر این کار به سرعت انجام شود، گیاه مواد مغذی را از برگ های قدیمی می گیرد و آنها را به شاخه های جدید منتقل می کند، جایی که به طور مداوم مواد غذایی مورد نیاز است. از آنجایی که پتاسیم در گیاه بسیار متحرک است، کمبود پتاسیم ابتدا در برگ های پیر مشاهده می شود. لبه های آنها ابتدا سبز روشن و سپس قهوه ای می شود. کل گیاه سست و خشک شده به نظر می رسد، گویی از کمبود آب رنج می برد.

4.چهارمین عنصر مورد نیاز بهترین کود برای درخت پسته به نام فولویک اسید :

شما هم بعد از شنیدن اسم فولویک اسید شاید به یاد ماده خوراکی اسید فولیک بیوفتید که کارایی هردو تقریبا شبیه هم هستند . که برای انسان برای رشد سلول های بدن و سوخت و ساز و در درختان برای هدایت عناصر به ساقه و برگ ها به کار میرود.عنصر اسید فولیک یا اسید فولویک بسیار موثر در جذب دیگر عناصر گیاهان عمل میکند. بدین معنی است که اگر به درختان پسته اسید فولیک بدهید توانایی استفاده بیشتری از عناصری که به درخت میدهید را پیدا میکند .فولویک اسید در خاک های کمپوست، رسوبات دریایی و فاضلاب یافت می شود. این ماده یکی از لایه های پوسته کره زمین نیز هست که نقش انتقال دهنده ویتامین و سایر مواد مغذی را به گیاه ایفا می کند.

فولویک اسید چیست؟

مولکولهای بسیار کوچکی هستند که اندازه مولکولی آنها بین هزار تا صد هزار میباشد و خاصیت انحلال در آب را دارند . فولویک اسید مخلوطی از اسید های آلی است که در تمامیه شرایط در آب حل میشوند . کود فولویک اسید در واقع از این اسید های آلی مغذی تهیه میشود . رنگ اسید فولویک قهوه ای رو به طلایی است و از نظر بیولوژیکی بسیار فعال میباشد . از مزایای فولویک اسید این است که میتواند به مواد مغذی اتصال پیدا کند و آنها را به گیاه انتقال دهد . در اصل فولویک اسید انتقال دهنده مواد مغذی از خاک به گیاه میباشد

مزایای استفاده از فولویک اسید در درخت پسته :

دارای بیش از 60 عنصر معدنی و ریز مغذی و تقویت کننده مبادله کاتیون است. کود فولویک اسید در کشاورزی  و کاشت پسته ، هم به تنهایی و هم با ترکیب با عناصر دیگر استفاده میشود .

استفاده از کود فولویک اسید باعث افزایش چشمگیر فعالیت تمامی عناصر میشود. این کود باعث تحریک سوخت و ساز و تحریک فعالیت میکروبی خاک و افزایش عناصر ریز مغذی میشود . اسید فولویک باعث تحریک متابولیسم درخت پسته شده و نقش مهمی در افزایش فعالیت آنزیم های درخت پسته میشود . از دیگر فواید اسید فولویک ، جلوگیری از بیماری و آفات و مقاومت در برابر تنش و سرما میباشد . کمک به جذب بهتر مواد غذایی ،تسهیل انتقال مواد غذایی در گیاه و افزایش نفوذ پذیریه غشای سلولی میشود .

بهترین کود برای درخت پسته

5.پنجمین عنصر مورد نیاز برای رشد سریع نهال پسته به نام اسید هیومیک :

کود اسید هیومیک به عنوان بهترین کود برای درخت پسته

کود اسید هیومیک از بقایای به جا مانده جانوران و گیاهان که در اثر تابش نور خورشید،گرما و رطوبت به یک منبع فوق العاده از مواد معدنی و آلی تبدیل شده استاسید هیومیک تاثیر بسیار زیادی بر روی کشاورزی در زمان کاشت و و پروسه ی نگهداری و پروش محصول دارد و تاثیر بسیار  زیادی در تقویت خاک و فراهم کردن بستر خاک برای رشد گیاه می شود.بهترین کود برای درخت پسته

مزایای استفاده از کود اسید هیومیک :

همینطور که گفته شد کود اسید هیومیک مزایای بسیار زیادی دارد که چند مورد از این مزایا عبارتند از‌:

  • افزایش باردهی
  • افزایش جذب عناصر مورد نیاز گیاه
  • تنظیم PH خاک
  • افزایش نگهداری رطوبت در خاک
  • جلوگیری از هدر رفت آب
  • جلوگیری از ترک خوردن خاک
  • از وقوع آفات در گیاه جلوگیری می کند
  • جذب نیتروژن در گیاه بیشتر می شود
  • از فرسایش خاک جلوگیری می کند
  • تخلخل در خاک را افزایش می دهد
  • شوری خاک را تنظیم می کند
  • قدرت جذب ریشه گیاه را افزایش می دهد

این مزایا از موارد بسیار چشم گیر و مهم کود اسید هیومیک است که تاثیر بالایی در رشد گیاه دارد

مزایای استفاده کود اسید هیومیک برای پسته :

کود اسید هیومیک باعث افزایش رشد ریشه درخت پسته می شود و کمک می کند که ریشه رشد عمودی و افقی بیشتری داشته باشد و ضخامت ریشه درخت پسته بیشتر شود و همینطور از آسیب های که برای درخت پسته ممکن است ایجاد شود جلو گیری می کند و کلروفیل درخت پسته را افزایش می دهد و همین موضوع باعث می شود که پسته مرغوب تر و با کیفیت تر به عمل بیاید.یکی دیگر از مزایای کود اسید هیومیک برای درخت پسته این است که فتوسنتز درخت پسته را افزایش می دهد و از طرفی کمک به بهبود تنفس ریشه کمک می کند و بسیاری از تاثیرات دیگر بر روی درخت پسته دارد.

خلاصه مطلب اینکه کود اسید هیومیک یک کود بسیار ضروری برای درخت پسته است که اگر می خواهید محصول با کیفیت تر و مزرعه با نشاط تری داشته باشید باید حتما از کود اسید هیومیک استفاده کنید

 

[caption id="attachment_6016" align="aligncenter" width="245"]بهترین کود برای درخت پسته بهترین کود برای درخت پسته[/caption]

6.ششمین عنصر مورد نیاز درخت پسته به نام آهن :

کود آهن به عنوان بهترین کود برای درخت پسته

آهن یکی از عناصر ریز مغذی است که داخل خاک به مقدار کمی وجود دارد به همین دلیل باید برای تغذیه کامل گیاه از کود آهن استفاده شود و یکی از مهم ترین نقش های کود آهن این است که باعث تولید کلروفیل در گیاه می شود و سبزینگی در گیاه تا حد زیادی باعث در سبزینگی و سرسبزی گیاه تاثیر دارد. بهترین کود برای درخت پسته

مزایای استفاده از کود آهن برای رشد سریع نهال پسته

  • افزایش محصول دهی
  • بهبود مراحل رشد گیاه
  • حفاظت از گیاه در مقابل عوامل محیطی
  • کمک به جوانه زنی گیاه
  • قابلیت ترکیب با کود های دیگر
  • پیشگیری و درمان بیماری های گیاهی

مزایای استفاده از کود آهن برای رشد سریع نهال پسته :

علاوه بر آهن موجود در خاک زمین های کشاورزی،بازهم گیاهان از جمله درخت پسته با کمبود آهن مواجه هستند و از علائم کمبود آهن در گیاه،زرد شدن بخش میانی رگبرگ و ساقه ها می باشداز جهتی که آهن به راحتی جذب گیاه نمی شود،برای راحت تر انجام شدن این امر از آهن کلاته برای جلوگیری از اکسید شدن استفاده می کنند. کود کلاته و سولفات آهن از بهترین منابع برای جبران کمبود آهن در درختان پسته هستندهمینطور که ذکر شد کمبود آهن در درخت پسته باعث زردی برگ و ساقه برگ ها می شود و در کل درختان دچار رنگ پریدگی می شود و این رنگ پریدگی حاصل از کمبود به نظر می رسد و کمبود آن در درخت پسته باعث می شود تعداد دانه های پسته کاهش پیدا کند یا دانه های تولید شده کوچک یا پوک باشند و در کل کیفیت قابل قبول خود را از دست بدهند.

همینطور که میدانید باغات پسته در ایران بیشتر در مناطق دارای خاک های آهکی قرار گرفته است و این ph  بالای خاک باعث می شود آهن موجود در خاک جذب ریشه های درخت نشود و اکثر اوقات درختان پسته دچار کمبود آهن هستند به همین دلیل باید حتما از کود آهن برای درختان پسته استفاده شود تا کمبود |آهن این درختان جبران شود و آهن مورد نیاز خود را به کمک کود آهن تامین کنند

 

بهترین کود برای درخت پسته

7.هفتمین عنصر مورد نیاز بهترین کود برای رشد درخت پسته به نام آمینو :

کود آمینو اسید چیست؟

کود آمینو اسید یک کود مایع آلی است که می تواند به عنوان کود ارگانیک هم مورد استفاده قرار گیرد و برای کشت ارگانیک تایید شده است. به عنوان یک محصول اصلی در ایران ، به استانداردی برای لقاح با اسیدهای آمینه تبدیل شده است. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین، کربوهیدرات ها و کلروفیل هستند و به خوبی از طریق برگ جذب می شوند و در فتوسنتز ادغام می شوند.

کود آمینو اسید چگونه کار می کند؟

با محلول پاشی آمینو اسید از طریق برگ، گیاه مواد مغذی لازم را به عنوان بخش های جداگانه (نیتروژن، دی اکسید کربن، آب) دریافت نمی کند، بلکه بلوک های ساختمانی کامل را مستقیماً دریافت می کند. این به رشد کمک می کند، به خصوص در موقعیت های استرس زا.

مزایای دیگر آمینو اسید چیست؟

  • اسیدهای آمینه به عنوان بلوک های سازنده اکسین ها عمل می کنند و بنابراین تقسیم سلولی و رشد ریشه را تقویت می کنند.
  • احیای سریعتر گیاه بارور شده تحت استرس ناشی از آب و هوای شدید یا علف کش ها.
  • اثربخشی و تحمل آفت کش ها و کودها را بهبود می بخشد.

کودهای آمینو اسید حاوی انواع مواد مغذی هستند و مشخص است که دارای مواد مغذی کامل و بیشترین فعالیت هستند. کودهای آمینو اسید در کشورهای آمریکا(شوک)، استرالیا، کانادا، ژاپن و... و تایوان تولید و به تولید انبوه رسیده و محصولات آن هم اکنون وارد بازارهای بین المللی شده است. توسعه و کاربرد کودهای آمینه اسیدی در کشور ایران نیز در سال های اخیر به سرعت توسعه یافته است.

منبع : آل کیوان