سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ مستر تیکو

fps چیست؟

    نظر

آیا می دانید FPS چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اجرای یک بازی کامپیوتری نیاز به برخی قطعات سخت افزار و برخی تنظیمات مخصوص در بخش نرم افزار کامپیوتر می باشد. یکی از مهم ترین این تنظیمات، گرافیک و Fps است. و اما ببینیم fps چیست؟ و اینکه کاربرد آن در بازی های کامپیوتری به چه صورت است؟ همگی مطالبی هستند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

 

 FPS اف پی اس چیست؟

تمامی فیلم ها و بازی هایی که وجود دارند، از تعداد زیادی عکس تشکیل شده اند که پشت سر هم نمایش داده می شوند. Frame Per Second (فریم بر ثانیه) در واقع نشان دهنده تعداد تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه می باشد. یعنی مشخص می کند که شما در یک ثانیه چه تعداد فریم را می بینید. با توجه به اینکه انسان قادر به درک تنها 13 عکس در یک ثانیه می باشد، اگر این تعداد افزایش یابد، ذهن دیگر قادر به درک آنها نبوده و تصاویر را از هم متمایز نمی کند، در نتیجه این امر تصاویر را به صورت فیلم درک می کند.

 

اگر تصاویر پخش شده در هر ثانیه بیشتر از تعداد ذکر شده باشد، تصویر روان تر به نظر می رسد. در صورتی که اف پی اس fps یک بازی پایین باشد، شما بازی را با سرعت کمتر و کیفیت پایین تر و نیز با پرش تصویر خواهید دید.

 

بهترین میزان fps در بازی چیست؟

در بین بازیکنان حرفه ای در خصوص اینکه اف پی اس fps مناسب برای بازی ها چند باشد بهتر است اختلاف نظر وجود دارد. برخی از آنها معتقدند که 60 اف پی اس برای این امر استاندارد می باشد. ولی بعضی دیگر از آنها بر این باورند این که تعداد کمتر از این نیز می تواند مناسب باشد و عاری از مشکل خواهد بود. بازیکنان دیگری نیز ترجیح می دهند که بازی ها را با اف پی اس بیشتر از 100 اجرا نمایند.

 

 

چه فرقی میان اف پی اس 30، 60، 100 و.... وجود دارد؟

اغلب در اینکه اف پی اس کمتر از 30 مناسب اجرای بازی نیست هم نظر هستند. مسئله ای که آشکار است، وضوح تصاویر در بازی های با اف پی اس 60 می باشد. البته در اف پی اس fps های پایین تر از این نیز امکان بازی وجود دارد، اما کیفیت کمتر شده و ممکن است نتوانید از بازی خود لذت ببرید. در زیر می توانید اختلاف دو نوع اف پی اس را با توجه به تصویر ببینید.

 

 

نحوه تشخیص اینکه در سیستم شما میزان fps چیست؟

برای اینکه متوجه شوید که اف پی اس در سیستم شما چند است نرم افزار های متعددی وجود دارند، در این بخش به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

1-    نرم افزار NVIDIA GetForce Experience

در صورتی که در سیستم شما یک کارت گرافیک NVIDIA تعبیه شده باشد، توسط نرم افزار ذکر شده امکان مشاهده نرخ اف پی اس بازی در سیستم و نیز ارتقای کارت گرافیک برای شما فراهم می باشد. جهت دیدن میزان اف پی اس یک بازی در این نرم افزار باید اول به قسمت تنظیمات وارد شده و بعد گزینه Overlays را بزنید. پس از آن دکمه Fps Counter را انتخاب و بعد ه محلی که قصد دارید اف پی اس بازی را ارائه دهد بر روی نمایشگر برگزینید. حالا بازی مورد نظر را اجرا کنید تا میزان اف پی اسی که در کارت گرافیک ارائه می شود را ببینید.

2-    نرم افزار MSI Afterburner

در صورتی که سیستم شما دارای کارت گرافیک NVIDIA نمی باشد، یا اینکه امکان استفاده از نرم افزار NVIDIA GetForce Experience بنا به هر دلیلی امکان پذیر نیست، نرم افزار MSI Afterburner به شما کمک می کند تا بتوانید اف پی اس بازی های متفاوت را مشاهده کنید. این نرم افزار امکانات دیگری مانند میزان استفاده از پردازشگر و رم را به صورت درصد به شما ارائه می دهد.

 

افزایش FPS در بازی ها امکان پذیر است؟

بله این امر قابل انجام می باشد. اما در برخی موارد تمامی مزیت هایی که افراد در نظر دارند کسب نمی شود. بالا بردن اف پی اس موجب می شود که بازیکن سریع تر متوجه تغییرات بازی شده و عکس العمل سریع و بجا داشته باشند. علاوه بر این وقتی که واکنش بازی بالا باشد، موجب می شود که به وقتش بازی را بهتر ببینید و آن را تحلیل کنید.

 

 

علت عملکرد برعکس در زمان افزایش fps چیست؟

ممکن است علت این امر داشتن یک سیستم ضعیف باشد. در این صورت شما می توانید برای پیشگیری از هنگ کردن و راحتی در انجام بازی اف پی اس را کمتر کنید. و بازی را بهتر انجام داده و لذت آن را تجربه کنید.

 

در دوربین های مداربسته غالبا چه تعداد اف پی اس fps در ثانیه وجود دارد؟

وقتی که یک حرکت در تصویر رخ دهد، تعداد فریم ها بر ثانیه مهم می شوند. به عنوان مثال در تصویری که دارای 30 فریم باشد، می توانید جزئیات بیشتری را نسبت به تصویر 10 فریم ببینید. هر چه فریم پایین تر باشد، تصاویر تار دیده شده و جزئیات قابل تشخیص نیستند. حداکثر فریم هایی که در استاندارد تلویزیونی PAL در ایران استفاده می شود، 25 فریم در ثانیه می باشد. که این تعداد تصویری زنده و با کیفیت بالا را تضمین خواهد کرد. از جمله ویژگی مهم سیستم های DVR و دوربین های شبکه، تعداد فریم تصاویر می باشد. واضح است که با افزایش تعداد فریم، کیفیت بالاتری خواهیم داشت.

 

تاثیرات نرخ فریم در حجم و پهنای باند دوربین ها را بشناسیم.

اف پی اس fps ، به صورت مستقیم بر روی حجم و پهنای باند دوربین ها تاثیرگذار می باشد. به این صورت که هرچقدر این نرخ بالاتر باشد، فیلم ها با کیفیت بیشتری ذخیره شده و حجم بیشتری را اشغال می کنند. در نتیجه برای منتقل کردن اطلاعات نیز پهنای باند بالاتری نیاز می باشد.

در پایان ذکر این نکته که علت اصلی تاری تصاویر سرعت شاتر دوربین می باشد، خالی از لطف نیست. در واقع نرخ فریم رابطه مستقیمی با سرعت (روان و یا کند بودن) تصاویر دارد و نه بر تار شدن آنها.